DARI MEJA WANITA

Usahawan Wanita Dalam Talian Perlu Berdaftar Untuk Peroleh Manfaat Perniagaan

MK03_050317_USAHAWAN_PUNB

MELAKA, 5 Mac (Bernama) — Usahawan wanita terutama golongan muda yang berniaga dalam talian diminta mendaftarkan perniagaan masing-masing dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) serta agensi pembangunan lain bagi mengembangkan perniagaan masing-masing.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri berkata, langkah berkenaan bukan sahaja dapat membantu usahawan wanita memasarkan produk mereka di peringkat tempatan malah ke pasaran antarabangsa.

“Proses globalisasi dan dunia tanpa sempadan pada masa ini memberi kesan kepada perubahan landskap ekonomi yang memerlukan usahawan mengubah strategi dan pendekatan sedia ada bagi membolehkan mereka tidak ketinggalan dalam arus baharu dunia perniagaan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Prospernita Zon Selatan 2017 di sini, hari ini.

Program itu turut dihadiri Pengerusi Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) Tan Sri Mohd Ali Rustam dan Lembaga Pengarah PUNB Datuk Jamelah A. Bakar.

Nancy berkata, justeru itu, usahawan dan peniaga wanita perlu segera mendaftar supaya tidak ketinggalan dalam aliran baharu perniagaan.

Katanya, perniagaan dalam talian yang berdaftar mempunyai banyak kelebihan seperti bimbingan dan pinjaman perniagaan daripada agensi tertentu, selain produk yang dihasilkan mendapat pengiktirafan dalam dan luar negara.

Beliau berkata, contohnya, Yayasan Steinbeis Malaysia, sebuah organisasi di bawah Agensi Inovasi Malaysia membantu usahawan melalui khidmat nasihat daripada pakar dalam bidang tertentu sama ada dalam kalangan ahli akademik atau pihak industri.

“Usahawan yang menghadapi masalah pembungkusan dan mensasarkan untuk pasaran luar negara tetapi tidak mempunyai pengetahuan dan memerlukan hala tuju ke matlamat itu, Yayasan Steinbeis boleh memanjangkan keperluan berkenaan kepada bukan sahaja pakar tempatan malah pakar luar negara dalam bidang tersebut,” katanya.

Nancy berkata, hampir semua urusan seperti perbankan sehinggalah kepada tempahan makanan dan pembelian keperluan harian kini boleh dilakukan secara digital dan dalam talian.

“Mereka (usahawan wanita) perlu bijak menjadikan dunia perniagaan digital termasuk menggunakan apa jua platform menerusi media sosial seperti Facebook, Whatsapp, Twitter, Instagram dan sebagainya sebagai tapak untuk memasarkan barang,” katanya.

Program Prospernita, yang membawa tema ‘Bertahan atau Tidak – Mengurus Cabaran Perniagan di Ekonomi Terbuka’ kali ini, bertujuan mengetengahkan usahawan wanita PUNB dan menarik lebih ramai penglibatan wanita ke dalam sektor perniagaan dan korporat.

 

Sumber – Bernama

Scroll To Top